Czwartek, 13 grudnia 2018
email:
swój e-mail jeśli chcesz otrzymywać newsletter

Jadłospis

2014-11-02


 
PONIEDZIAŁEK - 10.12.2018 

Śniadanie

8.15-9.12

Chleb razowy z masłem,
kiełbasą szynkową, ogórkiem konserwowym, papryką żółtą.
Kawa zbożowa
na mleku.
Herbata z cytryną.
Jabłko, gruszka.
(1,7,9,10)

II śniadanie

11.00-11.30

Jogurt owocowy, mandarynka.
Woda z cytryną.
(7)

Obiad -  zupa + II danie

13:30-14:30

Żurek na białej kiełbasie
(marchewka, pietruszka, seler, por, ziemniaki przyprawy: sól, pieprz, ziele angielskie, liść laurowy, majeranek).
Łazanki z mięsem wieprzowym.
(sól, pieprz).
Marchewka.
Kompot truskawkowy.
(1,3,7,9)

WTOREK - 11.12.2018 

Śniadanie

8.15-9.12

Płatki owsiane na mleku, chałka z masłem i dżemem brzoskwiniowym.
Rzodkiewka, jabłko.
Herbata malinowa.
(1,7)

II śniadanie

11.00-11.30

Serek waniliowy,
warzywa do wyboru.
(7)
Herbata malinowa

Obiad -  zupa + II danie

13:30-14:30

Makaron „literki” na wywarze mięsno-warzywnym
(kurczak, marchewka, pietruszka, seler, por, przyprawy: sól, pieprz, ziele angielskie, liść laurowy) z dodatkiem natki pietruszki.
Ziemniaki, klopsy w sosie pomidorowym, surówka
z kapusty pekińskiej z marchewką
i papryką czerwoną.
Melon.
(sól, pieprz, papryka czerwona. lubczyk).
Kompot wiśniowy.
(1,3,7,9)

ŚRODA - 12.12.2018

Śniadanie

8.15-9.12


Chleb żytni z masłem,
kiełbaska wiedeńska
na ciepło, ketchup.
Winogrona.
Kawa zbożowa
na mleku.
Herbata mięta z cytryną.
(1,7,9,10)

II śniadanie

11.00-11.30

Serek grani,
ogórek zielony.
Woda z imbirem i cytryną.

Obiad -  zupa + II danie

13:30-14:30

Zupa szczawiowa z jajkiem na wywarze mięsno-warzywnym
(kurczak, marchewka, pietruszka, seler, por, ziemniaki, przyprawy: sól, pieprz, ziele angielskie, liść laurowy) z dodatkiem natki pietruszki i koperku.
Ryż z brzoskwiniami, ananasem
i jogurtem naturalnym.
Cukinia.
Kompot z czarnej porzeczki.
(1,3,7,9)

CZWARTEK -  13.12.2018

Śniadanie

8.15-9.12

Chleb z masłem
i serem żółtym.
Pomidorki koktajlowe ogórek kiszony.
Kawa zbożowa na mleku.
Herbata rumiankowa.
(1,7)

II śniadanie

11.00-11.30

Maślanka truskawkowa, mieszanka owocowa.
Woda z cytryną

Obiad -  zupa + II danie

13:30-14:30

Krupnik wiejski na wywarze mięsno-warzywnym
(łopatka, marchewka, pietruszka, seler, por, ziemniaki, przyprawy: sól, pieprz, ziele angielskie, liść laurowy) z dodatkiem natki pietruszki.
Ziemniaki, bigos z mięsem wieprzowym.
(przyprawy: sól, pieprz, papryka czerwona, majeranek).
Kompot wiśniowy.
Pomarańcza.
(1,9)



PIĄTEK - 14.12.2018

Śniadanie

8.15-9.12

Chleb wieloziarnisty
z masłem, pastą z kiełbasy i jajek ze szczypiorkiem.
Ogórek kiszony,
mix papryk, rzodkiewka.
Kawa zbożowa
na mleku.
Herbata z owoców leśnych.
(1,3,7)

II śniadanie

11.00-11.30

Jogurt naturalny, ciastka zbożowe.
Herbata melisa
z pomarańczą
(1, 7).

Obiad -  zupa + II danie

13:30-14:30

Zupa pomidorowa z ryżem na wywarze mięsno-warzywnym
(indyk, marchewka, pietruszka, seler, por, przyprawy: sól, pieprz, ziele angielskie, liść laurowy)
z dodatkiem koperku i natki pietruszki.
Ziemniaki, kotlet rybny, surówka z kapusty kiszonej.
Jabłko, marchewka. Kompot śliwkowy.
(1,3,4,7,9)



Zasady żywienia dzieci stosowane w Przedszkolu

2014-11-02

INFORMACJA O ALERGENACH I PRODUKTACH POWODUJĄCYCH NIETOLERANCJE POKARMOWE

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 z dnia 25 października 2011 r. w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności.

DROGI RODZICU!
W naszej kuchni używane są produkty zawierające alergeny pokarmowe i produkty powodujące nietolerancje pokarmowe, w tym produkty zawierające "ŚLADOWE ILOŚCI ALERGENÓW" lub "MOGĄCE ZAWIERAĆ ALERGENY" wymienione w tabeli poniżej:

Lp.

Alergen wg rozporządzenia

Produkty

1.

ZBOŻA ZAWIERAJĄCE GLUTEN

mąka pszenna, płatki owsiane, kukurydziane, kasza manna, kuskus, kasza jęczmienna, makaron, bułka tarta, kawa inka, groszek ptysiowy, grzanki, biszkopty, pieczywo białe pszenne, żytnie, bułka pszenna, otręby, ciasta, kisiel, rodzynki

2.

MLEKO

mleko, masło, jogurt, ser, twaróg – ser biały, margaryna, śmietana, maślanka, kefir, kisiel, budyń, wędlina

3.

JAJA

jaja, biszkopty, wypieki, ciastka, makaron jajeczny

4.

RYBY

ryby surowe – mrożone, przetworzone – konserwy rybne, tuńczyk w oleju, makrela w pomidorach i oleju, łosoś w pomidorach i oleju

5.

SOJA

grzanki

6.

SELER

seler jako korzeń i łodyga, wędlina

7.

GORCZYCA

musztarda, wędlina, produkty mięsne, przyprawa carry, mieszanki przypraw

8.

NASIONA SEZAMU

ziarno sezamowe, masło sezamowe, bułki, wypieki, płatki śniadaniowe, desery, rodzynki

9.

SKORUPIAKI

BRAK

10.

ORZECHY

krem orzechowy do smarowania pieczywa, bakalie, desery, wypieki, ciasta, wiórki kokosowe

11.

DWUTLENEK

SIARKI

owoce suszone – w szczególności te, które muszą zachować jasny kolor np. morele

12.

ŁUBINY

BRAK

13.

ORZESZKI ZIEMNE

masło arachidowe, bakalie

14.

MIĘCZAKI

BRAK





 

    Prawidłowe żywienie dzieci w wieku przedszkolnym jest bardzo ważnym czynnikiem wpływającym na ich optymalny rozwój fizyczny, umysłowy i społeczny. W diecie dziecka powinny znajdować się produkty o wysokich wartościach odżywczych pozwalające pokryć zapotrzebowanie na wszystkie składniki odżywcze: węglowodany, białko,tłuszcze, błonnik, witaminy i składniki mineralne. Zasadniczym elementem racjonalnego żywienia jest odpowiednia ilość posiłków w ciągu dnia ich regularność i prawidłowe odstępy czasowe między posiłkami. Dzieci powinny spożywać 4-5 posiłków dziennie.

    Dzieciom przebywającym w przedszkolu od wczesnych godzin porannych zaleca się spożycie lekkiego I śniadania w domu lub innego niewielkiego posiłku. W przedszkolu dziecko otrzymuje śniadanie,  obiad - składający się z dwóch oddzielnie podawanych posiłków (zupy i II dania)oraz podwieczorek . Po powrocie do domu dziecko powinno zjeść jeszcze kolację.


ŚNIADANIE- podawane w przedszkolu jest bardzo ważnym posiłkiem,często pierwszym posiłkiem po całonocnej przerwie. Podstawą śniadania jest pieczywo razowe lub pełnoziarniste: żytnie, pszenne, mieszane lub pieczywo bezglutenowe; smarowane masłem. Dodatkiem jest twarożek, ser żółty, topiony,chude wędliny,pasty oraz porcje warzyw i owoców. Do śniadań podajemy zupę mleczną, kawę zbożową z dodatkiem mleka, kakao, herbatę z cytryną, bądź bawarkę.

 

OBIAD- składa się z zupy, drugiego dania i napoju ( kompot owocowy). Zupy przygotowujemy na wywarach mięsno-warzywnych z chudego mięsa lub drobiu z dodatkiem głównego składnika, który nadaje charakterystyczny smak. Zupy podprawiamy małą ilością śmietany o mniejszej zawartości tłuszczu (12%). Unikamy stosowania zasmażek. Drugie danie składa się z produktów białkowych: chude mięso, drób, ryby, sery, jaja. Jako dodatki stosujemy najczęściej surówki, warzywa z wody, sałatki owocowo-warzywne. W obiadach uwzględniamy zawsze produkty bogate w węglowodany złożone ( ziemniaki, kaszę, ryż, makarony) oraz pyzy, pierogi, kluski, racuchy, naleśniki.

 


Podwieczorek-jest posiłkiem uzupełniającym, który pozwala na uniknięcie zbyt długiej przerwy. Podajemy dzieciom desery:mleczne: budynie, kaszki, jogurty owocowe, sernik na zimno, kisiele, galaretki, owoce i warzywa, sałatki jarzynowe. Czasem podajemy wypieki: drożdżówki, ciasta lub pieczywo wyborowe ( bułeczki maślane, chałki z kruszonką, rogaliki ) z masłem i dżemem/miodem/powidłami. Jako napoje do drugiego śniadania podajemy herbatki owocowe, soki owocowo- warzywne.


        

 


Rodzice mają do wglądu jadłospisy tygodniowe na gazetce oraz na stronie
internetowej przedszkola.

Ułatwia to rodzicom uzupełnianie brakujących składników w pozostałych
posiłkach spożywanych przez dziecko w domu.


W naszym przedszkolu jadłospisy planowane są na okres 1 miesiąca. Planowanie na dłuższy czas pozwala uniknąć błędów żywieniowych związanych z częstym powtarzaniem tych samych potraw, niewłaściwych ich zestawieniem i monotonią żywienia oraz pomaga uwzględniać w nich produkty z różnych grup. Staramy się aby asortyment produktów do sporządzania posiłków był szeroki aby zwiększyć możliwość zaopatrzenia organizmu dziecka we wszystkie składniki odżywcze: białko, tłuszcze, węglowodany, witaminy i składniki mineralne.

 

Śledząc nowe rekomendacje dotyczące posiłków przedszkolnych zwracamy szczególny nacisk na uwzględnienie w menu odpowiedniej ilości warzyw i owoców, zwiększenie udziału produktów zbożowych z tzw. grubego przemiału, zapewnienie naszym wychowankom odpowiedniej ilości produktów mlecznych oraz ryb morskich. Coraz większe rozmiary przybiera w
naszym kraju problem nadwagi i otyłości wśród dzieci  i liczba ta potroiła się w okresie ostatnich 20 lat. Budzi to uzasadnione obawy zwiększenia tego problemu w wieku dorosłym i wywołania związanych z tym chorób: zespół metaboliczny, choroby serca, udary. Pośrednim tego powodem może być również nadmierne spożycie soli, gdyż
występuje wówczas skłonność do wypijania większej ilości napojów, w tym słodzonych. Staramy się ograniczać ilość cukru. Nie podajemy dzieciom do picia żadnych napojów z rozcieńczonych syropów owocowych oraz słodzonych granulowanych herbat lecz przygotowujemy napoje o małej zawartości cukru: kompoty gotowane przed każdym obiadem, kefiry mleczno-owocowe, maślanki owocowe, soki warzywno-owocowe.

Wszystkie serwowane naszym wychowankom posiłki są przygotowywane w przedszkolu przez naszych pracowników. Posiadamy kuchnię wyposażoną w nowoczesny sprzęt z zapleczem magazynowym. Używamy
wysokowartościowych surowców do ich przygotowania, które codziennie świeże dostarczane są do przedszkola. Kładziemy szczególny nacisk na ich jakość. Potrawy sporządzamy różnymi technikami kulinarnymi i zestawiamy je z sezonowymi dodatkami (warzywa i owoce). Staramy się unikać częstego powtarzania głównych potraw (nawet najsmaczniejszych) aby dzieci nie straciły ochoty na ich jedzenie i poznawały nowe smaki. Układane przez nas jadłospisy dostosowujemy również do możliwości finansowych
przedszkola.

 

 



               Propagowanie zdrowego stylu życia:


Zapewniając naszym wychowankom różnorodne posiłki staramy się nie tylko propagować właściwe zdrowe żywienie w przedszkolu ale również zachęcać dzieci do próbowania nowych produktów. Nie zmuszamy dzieci do jedzenia.
Podajemy im małe, dostosowane do ich potrzeb porcje. Jeśli dzieci są chętne do dalszej konsumpcji, to zawsze czeka na nich dokładka. Obserwując apetyt rówieśników dzieci same z czasem zaczynają chętnie uczestniczyć w posiłkach. W ten sposób zachęcamy niejadków do jedzenia. Bardzo dobre efekty dają również zajęcia kulinarne polegające na aktywnym uczestnictwie dzieci w sporządzaniu posiłków: dzieci same własnoręcznie robią kanapki do śniadania, sałatki owocowe, surówki, itp. Najczęściej przed takimi zajęciami praktycznymi przeprowadzamy najpierw pogadanki dotyczące zdrowego
żywienia.

Zdrowe nawyki żywieniowe to również propagowanie zdrowego stylu życia. Mając ten temat na uwadze staramy się poświęcać wiele czasu na zajęcia ruchowe z dziećmi, co pozytywnie wpływa nie tylko na rozwój dzieci ale i na
ich samopoczucie i kondycję.