Niedziela, 24 września 2017
email:
swój e-mail jeśli chcesz otrzymywać newsletter

Jadłospis

2014-11-02


PONIEDZIAŁEK - 25.09.2017 

Śniadanie

8.15-9.12

Chleb graham z masłem,
pieczenią rzymską,
ogórkiem zielonym i
papryką czerwoną.
Kawa zbożowa z mlekiem.

II śniadanie

11.00-11.30

Drożdżówka,
soczki owocowe
ze słomką.

Obiad -  zupa

13:30-14:30

Zupa pomidorowa
z ryżem na kurczaku
z dodatkiem natki
pietruszki i koperku.

Obiad II danie
13:30-14:30
Pieczony w ognisku ziemniak,
kiełbaski z grilla,ketchup,
chlebek z masełkiem czosnkowym.
Herbata z cytryną i miodem.


WTOREK - 26.09.2017 

Śniadanie

8.15-9.12

Jajecznica na masełku,
sałatka z pomidorów
z dodatkiem bazylii,
bułka żytnia z masłem.
Herbata malinowa.

II śniadanie

11.00-11.30

Kisiel, chrupki
kukurydziane.

Obiad -  zupa

13:30-14:30

Rosół z makaronem
z dużą ilością natki
pietruszki.

Obiad II danie
13:30-14:30
Ziemniaki, potrawka z kurczaka,
ogórek małosolny.
Kompot z czarnej porzeczki.


ŚRODA - 27.09.2017 

Śniadanie

8.15-9.12

Parówka z szynki
na ciepło, ketchup,
chleb z masłem
pietruszkowym.
Kawa zbożowa z mlekiem.

II śniadanie

11.00-11.30

Jogurt owocowy,
marchewka.

Obiad -  zupa

13:30-14:30

Krupnik wiejski
na żeberkach
z dodatkiem natki
pietruszki i koperku.

Obiad II danie
13:30-14:30
Kopytka, kapusta zasmażana
z dodatkiem mięsa wieprzowego.
Kompot wiśniowy.


CZWARTEK - 28.09.2017 

Śniadanie

8.15-9.12

Płatki orkiszowe na mleku,
bułka kukurydziana
z masłem i miodem.
Papryka czerwona.

II śniadanie

11.00-11.30

Bagietka z masłem
i serkiem almette,
herbata miętowa.
Rzodkiew biała.

Obiad -  zupa

13:30-14:30

Kasza jaglana
na kurczaku
z dodatkiem koperku
i natki pietruszki.

Obiad II danie
13:30-14:30
Ziemniaki, wątróbka drobiowa
z jabłkiem, sałatka z ogórków
kiszonych.
Kompot z mieszanych owoców.


PIĄTEK - 29.09.2017 

Śniadanie

8.15-9.12

Chleb graham z masłem,
do wyboru: kiełbasa śląska,
jajko, pomidor, ogórek zielony
i sałata.
Herbata z cytryną.

II śniadanie

11.00-11.30

Gruszka, melon.

Obiad -  zupa

13:30-14:30

Kasza jaglana
na kurczaku
z dodatkiem natki
pietruszki.

Obiad II danie
13:30-14:30
Ziemniaki, ryba w sosie
koperkowym, surówka z
kiszonej kapusty.
Kompot truskawkowy.





Zasady żywienia dzieci stosowane w Przedszkolu

2014-11-02


 

    Prawidłowe żywienie dzieci w wieku przedszkolnym jest bardzo ważnym czynnikiem wpływającym na ich optymalny rozwój fizyczny, umysłowy i społeczny. W diecie dziecka powinny znajdować się produkty o wysokich wartościach odżywczych pozwalające pokryć zapotrzebowanie na wszystkie składniki odżywcze: węglowodany, białko,tłuszcze, błonnik, witaminy i składniki mineralne. Zasadniczym elementem racjonalnego żywienia jest odpowiednia ilość posiłków w ciągu dnia ich regularność i prawidłowe odstępy czasowe między posiłkami. Dzieci powinny spożywać 4-5 posiłków dziennie.

    Dzieciom przebywającym w przedszkolu od wczesnych godzin porannych zaleca się spożycie lekkiego I śniadania w domu lub innego niewielkiego posiłku. W przedszkolu dziecko otrzymuje śniadanie,  obiad - składający się z dwóch oddzielnie podawanych posiłków (zupy i II dania)oraz podwieczorek . Po powrocie do domu dziecko powinno zjeść jeszcze kolację.


ŚNIADANIE- podawane w przedszkolu jest bardzo ważnym posiłkiem,często pierwszym posiłkiem po całonocnej przerwie. Podstawą śniadania jest pieczywo razowe lub pełnoziarniste: żytnie, pszenne, mieszane lub pieczywo bezglutenowe; smarowane masłem. Dodatkiem jest twarożek, ser żółty, topiony,chude wędliny,pasty oraz porcje warzyw i owoców. Do śniadań podajemy zupę mleczną, kawę zbożową z dodatkiem mleka, kakao, herbatę z cytryną, bądź bawarkę.

 

OBIAD- składa się z zupy, drugiego dania i napoju ( kompot owocowy). Zupy przygotowujemy na wywarach mięsno-warzywnych z chudego mięsa lub drobiu z dodatkiem głównego składnika, który nadaje charakterystyczny smak. Zupy podprawiamy małą ilością śmietany o mniejszej zawartości tłuszczu (12%). Unikamy stosowania zasmażek. Drugie danie składa się z produktów białkowych: chude mięso, drób, ryby, sery, jaja. Jako dodatki stosujemy najczęściej surówki, warzywa z wody, sałatki owocowo-warzywne. W obiadach uwzględniamy zawsze produkty bogate w węglowodany złożone ( ziemniaki, kaszę, ryż, makarony) oraz pyzy, pierogi, kluski, racuchy, naleśniki.

 


Podwieczorek-jest posiłkiem uzupełniającym, który pozwala na uniknięcie zbyt długiej przerwy. Podajemy dzieciom desery:mleczne: budynie, kaszki, jogurty owocowe, sernik na zimno, kisiele, galaretki, owoce i warzywa, sałatki jarzynowe. Czasem podajemy wypieki: drożdżówki, ciasta lub pieczywo wyborowe ( bułeczki maślane, chałki z kruszonką, rogaliki ) z masłem i dżemem/miodem/powidłami. Jako napoje do drugiego śniadania podajemy herbatki owocowe, soki owocowo- warzywne.


        

 


Rodzice mają do wglądu jadłospisy tygodniowe na gazetce oraz na stronie
internetowej przedszkola.

Ułatwia to rodzicom uzupełnianie brakujących składników w pozostałych
posiłkach spożywanych przez dziecko w domu.


W naszym przedszkolu jadłospisy planowane są na okres 1 miesiąca. Planowanie na dłuższy czas pozwala uniknąć błędów żywieniowych związanych z częstym powtarzaniem tych samych potraw, niewłaściwych ich zestawieniem i monotonią żywienia oraz pomaga uwzględniać w nich produkty z różnych grup. Staramy się aby asortyment produktów do sporządzania posiłków był szeroki aby zwiększyć możliwość zaopatrzenia organizmu dziecka we wszystkie składniki odżywcze: białko, tłuszcze, węglowodany, witaminy i składniki mineralne.

 

Śledząc nowe rekomendacje dotyczące posiłków przedszkolnych zwracamy szczególny nacisk na uwzględnienie w menu odpowiedniej ilości warzyw i owoców, zwiększenie udziału produktów zbożowych z tzw. grubego przemiału, zapewnienie naszym wychowankom odpowiedniej ilości produktów mlecznych oraz ryb morskich. Coraz większe rozmiary przybiera w
naszym kraju problem nadwagi i otyłości wśród dzieci  i liczba ta potroiła się w okresie ostatnich 20 lat. Budzi to uzasadnione obawy zwiększenia tego problemu w wieku dorosłym i wywołania związanych z tym chorób: zespół metaboliczny, choroby serca, udary. Pośrednim tego powodem może być również nadmierne spożycie soli, gdyż
występuje wówczas skłonność do wypijania większej ilości napojów, w tym słodzonych. Staramy się ograniczać ilość cukru. Nie podajemy dzieciom do picia żadnych napojów z rozcieńczonych syropów owocowych oraz słodzonych granulowanych herbat lecz przygotowujemy napoje o małej zawartości cukru: kompoty gotowane przed każdym obiadem, kefiry mleczno-owocowe, maślanki owocowe, soki warzywno-owocowe.

Wszystkie serwowane naszym wychowankom posiłki są przygotowywane w przedszkolu przez naszych pracowników. Posiadamy kuchnię wyposażoną w nowoczesny sprzęt z zapleczem magazynowym. Używamy
wysokowartościowych surowców do ich przygotowania, które codziennie świeże dostarczane są do przedszkola. Kładziemy szczególny nacisk na ich jakość. Potrawy sporządzamy różnymi technikami kulinarnymi i zestawiamy je z sezonowymi dodatkami (warzywa i owoce). Staramy się unikać częstego powtarzania głównych potraw (nawet najsmaczniejszych) aby dzieci nie straciły ochoty na ich jedzenie i poznawały nowe smaki. Układane przez nas jadłospisy dostosowujemy również do możliwości finansowych
przedszkola.

 

 



               Propagowanie zdrowego stylu życia:


Zapewniając naszym wychowankom różnorodne posiłki staramy się nie tylko propagować właściwe zdrowe żywienie w przedszkolu ale również zachęcać dzieci do próbowania nowych produktów. Nie zmuszamy dzieci do jedzenia.
Podajemy im małe, dostosowane do ich potrzeb porcje. Jeśli dzieci są chętne do dalszej konsumpcji, to zawsze czeka na nich dokładka. Obserwując apetyt rówieśników dzieci same z czasem zaczynają chętnie uczestniczyć w posiłkach. W ten sposób zachęcamy niejadków do jedzenia. Bardzo dobre efekty dają również zajęcia kulinarne polegające na aktywnym uczestnictwie dzieci w sporządzaniu posiłków: dzieci same własnoręcznie robią kanapki do śniadania, sałatki owocowe, surówki, itp. Najczęściej przed takimi zajęciami praktycznymi przeprowadzamy najpierw pogadanki dotyczące zdrowego
żywienia.

Zdrowe nawyki żywieniowe to również propagowanie zdrowego stylu życia. Mając ten temat na uwadze staramy się poświęcać wiele czasu na zajęcia ruchowe z dziećmi, co pozytywnie wpływa nie tylko na rozwój dzieci ale i na
ich samopoczucie i kondycję.